Bukit Beruang, Melaka
‎Tuesday - ‎May ‎27, ‎2008

Image Hosted by ImageShack.us





Image Hosted by ImageShack.us






Disebalik Tabir:
Tengah2 syok2 sidai kain kat tepi umah, aku tertarik la dgn objek oren yg bertengek atas pagar ni. Tgk2 kumbang. aha. Semua serangga aku ckp kumbang. Aku bukan pakar mengkaji haiwan2 kecik ni. Aku pun kedalam utk mengambil segala kelengkapan utk memburu. Aha. Ape yg penting, External flash dgn diffuser 'mangkuk megi'tu utk ambik gambar close up. Setelah siap setup semua seting2. Aku kluarlah dgn berharap serangga tu masih ada.

Selamat masih ade. Sampai je aku dkt dgn serangga tu, dia terbang kat atas baju aku. Aiseh. Susah nk tangkap gambar ni. Aku pun cuba la kuis2 dgn jari, suruh dier terbang ke kawasan sekitar utk memudahkan aku mengambil gmbr dier dgn penuh bergaya, tp dia hinggap atas jari aku pulak. Aku pun dh mcm malas nk layan peal serangga ni, atas jari pun, atas jari lah.

Terpakse la kali ni pakai auto focus, tp dgn menetapkn titik focus di satu tempat je lah. Nak gambar sharp, memang kena pakai mata sendiri, baru lg sharp. aha. Itu pendapat aku jelah. Ape2 pun, nasib baik serangga ni xmengigit. Dengan menggunakn sebelah tgn je utk pegang gear yg berat ni, So settle lah tangkap gambar die. Kali ini aku cropkn gmbr untk menampakkn serangga itu dgn lebih jelas. Sekian..


Gears:
Canon 400D
Canon 18-55mm
Canon Speedlite 430x

Settings:
f/10
1/100 sec
ISO 100
55mm

p/s: nk aku ambikkn gmbr serangga peliharaan korang?

Edzahid Photography
Freelance Photographer
B.Eng(Hons) Electronics Majoring Robotic&Automation